Logo

AR (Augmented Reality) یا واقعیت افزوده چیست ؟


image

AR (Augmented Reality)  یا واقعیت افزوده چیست ؟

فرض کنید در خانه خود نشسته اید و مشغول استراحت هستید و روی میز جلوی شما هم یک بشقاب میوه قرار دارد . تا اینجای کار همه چیز عادی و مثل چندین هزار سال زندگی بشر است . حالا خم میشوید که یکی از میوه ها را از درون بشقاب بردارید که می بینید یک خرس پاندای بانمک پشت میز مشغول خوردن میوه و نگاه کردن به شماست .

آیا چنین چیزی در ایران و در خانه های ما امکان پذیر است ؟

بله ، به لطف امکانات " واقعیت افزوده " در همه نقاط گیتی امکان پذیر است .

(نگارنده در اینجا بسیار مهربانانه از پاندای بانمک استفاده کرد در حالی که میتوانست به جای پاندا ، دراکولا یا یک موجود فضایی وحشتناک را قرار دهد.)

سؤال : چگونه میتوان از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده کرد ؟

پاسخ : کافی است از دریچه دوربین موبایل خود به اطراف نگاه کنید و غیر از واقعیتی که در اطراف شما وجود دارد گزینه های دیگری را نیز روی صفحه موبایل خود مشاهده کنید . این گزینه ها تخیلاتی هستند که به واقعیت ، افزوده شده اند .

نکته :به عنوان مثال نرم افزارهایی که انواع چشم ، مو و آرایشهای گوناگون(فیلترهای برنامه هایی مانند: Instagram و  Snap Chat) را به واقعیت چهره شما (البته شما که نه بعضیها) اضافه میکنند زیر مجموعه AR محسوب میشوند .

Google Glass

 

در زمان نگارش این مقاله شما میتوانید از طریق نگاه به صفحه موبایل یا عینکهای هوشمند (مثلاً عینک VR یا Google Glass) از واقعیت افزوده استفاده کنید و به عقیده نگارنده هنوز راه دراز و افق پر وسعتی برای این تکنولوژی در پیش رو است .

VR Kit

تصور کنید که بجای بروشورهای کاغذی که همراه دستگاه ها ، داروها و ... ارائه میشوند ، تابلوهای فروشگاه ها یا بیلبوردهای تبلیغاتی امکانات واقعیت افزوده به شما ارائه بشوند و حتی در آینده نیاز به استفاده از گوشی موبایل و یا عینک هوشمند هم نباشد (لنز چشم هوشمند مثل فیلم Batman 2022 یا حتی دستگاه های هولوگرام جایگزین شوند ).

 

AR Smartphone Holograms

AR Smart Eye’s Lens

 

هرگونه کپی مجاز است اما با ذکر منبع

مهرداد اعتمادی مقدم

دانش آموخته دکترای علوم کامپیوتر و پژوهشگر علم

 

Share on WhatsApp: